Jak motywować dziecko w rozwoju.
Prawidłowe relacje nauczyciel-uczeń.
Istnieje kilka
definicji słowa motywacja .Według jednej z nich, motywacja- to, co wychowuje,
ukierunkowuje i podtrzymuje zachowania ludzi.(James A. F.Stoner, Charles Wankel
). Są to więc zachowania nastawione na osiągnięcie określonych wyników.
Aby można było mówić
o procesie motywacyjnym, muszą być spełnione dwa podstawowe warunki.
1) wynik (cel) musi być oceniany jako użyteczny,
2) człowiek musi mieć przeświadczenie, że określony cel jest osiągalny.
Z punktu widzenia procesu motywacji ważne jest, aby wiedzieć co się dzieje,
w jaki sposób się to odbywa i jak możemy wzmacniać zachowania pozytywne. Do
określonego działania skłania nas chęć zaspokojenia naszych różnorodnych
potrzeb. Potrzeby te, są siłą napędową działań. Według psychologa
Abrahama Maslowa, można je sklasyfikować następująco. Na pierwszy plan
wysuwają się potrzeby podstawowe, fizjologiczne, po zaspokojeniu których, człowiek
może realizować potrzeby wyższego rzędu. Są to :
-
potrzeba bezpieczeństwa,
tj .stabilności, braku zagrożenia,
-
potrzeby społeczne,
tj. przynależności, kontaktu z innymi ludźmi,
-
potrzeby szacunku,
uznania, tj. pozytywnego obrazu własnej osoby we własnych oczach i w
oczach innych,
-
potrzeba
samorealizacji, tj. rozwoju, poczucia spełnienia, osiągania ciągłego
wzrostu i rozwoju.
Oznacza to, że każdy
człowiek ma naturalny wewnętrzny czynnik, który motywuje go do różnych
działań, między innymi do nauki. Czynnik ten nazywamy motywacją wewnętrzną.Można
zadać sobie pytanie co powoduje, że ludzie podejmują takie, a nie inne działania
w celu zaspokojenia własnych potrzeb, oraz jak określają poziom zadowolenia
po osiągnięciu określonych celów?
Teoria oczekiwań
sformułowana przez Victora Vrooma stwierdza, że motywacja do działania zależy
od siły naszego pragnienia i oczekiwanego prawdopodobieństwa jego
zaspokojenia. ( Ricky W.Griffin; ,,Podstawy zarządzania organizacjami”
).Teoria ta wskazuje na dwa najważniejsze czynniki motywacji: człowiek musi
bardzo pragnąć czegoś i być przekonany o tym, że ma szansę zrealizować
swoje pragnienie.
Według B. F. Skinera w
procesach motywacyjnych występują dwa czynniki:
-
wzmocnienia
pozytywne, które podtrzymują i wzmacniają zachowania pożądane
-
oraz wzmocnienia, które
osłabiają lub redukują określone zachowania.
Do wzmocnień
pozytywnych należą nagrody w różnej postaci, natomiast środkami osłabiającymi
niepożądane zachowania, są kary lub eliminacja, polegająca na nieuznawaniu
lub niedostrzeganiu, lekceważeniu pewnych zachowań uczniów przez
nauczyciela.
Reasumując, można
stwierdzić, że motywacja to wewnętrzny proces, który pobudza człowieka do
działania i ukierunkowuje jego aktywność w celu zaspokojenia różnorodnych
potrzeb.
Nauczyciel powinien rozpoznać, jakimi motywami kierują się jego uczniowie:
-
czy wewnętrznymi:
potrzeby, ambicje ,cele, aspiracje,
-
czy zewnętrznymi:
nagrody, kary.
Rolą nauczyciela pragnącego
kształtować motywację swoich uczniów jest: poznanie ich i pomoc, aby
poznali siebie, swoje cele, dążenia. Powinien stworzyć środowisko sprzyjające
dobrej nauce, czyli takie, w którym uczeń będzie mógł w szkole realizować
swoje cele i zadania, czując się bezpiecznie.
Psychologowie twierdzą, że człowiek ma naturalną zdolność i chęć do
nauki, a rolą nauczyciela jest tę zdolność wywołać. Poznanie uczniów,
ich potrzeb, zainteresowań jest niezwykle ważne dla działań motywacyjnych
nauczyciela. Powinien on wiedzieć jak najwięcej o swoim uczniu: jakie cechy
osobowości w nim dominują, jaki jest jego rozwój społeczno-emocjonalny i
umysłowy, jakie są jego postawy, poglądy, stosunek do szkoły, czym się
interesuje. Są to wszystko czynniki wpływające na proces uczenia się .Z. Włodarski
dzieli te czynniki na:
· właściwości ucznia- tj. jego cechy indywidualne i cechy rozwojowe,
· czynniki sytuacyjne- tj. sytuacje, w których odbywa się nauka.
Cechy indywidualne to inteligencja, style poznawcze, zainteresowania,
nastawienie, poziom aspiracji. Każdy człowiek jest inny, został obdarzony różną
inteligencją. Wyróżnia się następujące typy inteligencji:
· lingwistyczną
· logiczno- matematyczną
· wizualno- przestrzenną
· muzyczną
· fizyczno- kinestetyczną
· interpersonalną
· intrapersonalną (intuicyjną).
Stosując tradycyjne metody nauczania, pozwalamy rozwijać się uczniom
posiadającym inteligencję lingwistyczną i logiczno- matematyczną,
utrudniamy natomiast rozwój uczniom z pozostałymi typami inteligencji.
Wykrywanie uzdolnień uczniów oraz kształtowanie zainteresowań, to szczególnie
ważne zadanie nauczyciela. Każdy człowiek w różny sposób poznaje
rzeczywistość. W uczeniu się preferuje różny styl.
Styl, to trwały sposób nabywania wiedzy i umiejętności, preferowany przez
daną osobę. Wyróżnia się cztery style uczenia się:
1. aktywny uczestnik- charakteryzujący się pełnym zaangażowaniem w nowe doświadczenia,
jest on otwarty i elastyczny, lubi inicjować zmiany
2. obserwator- umiejętnie słucha, gromadzi doświadczenia, działa po
gruntownym przemyśleniu
3. teoretyk- potrafi myśleć logicznie, racjonalnie i obiektywnie, lubi
analizować i syntetyzować
4. pragmatyk- jest zainteresowany praktycznym zastosowaniem wiedzy.
Ludzie różnią się też między sobą preferencjami sensorycznymi. Powodują
one, że każdy ma inny charakter pisma, co innego lubi czytać, ma bujną
wyobraźnię lub jej nie ma, inaczej się koncentruje.
Biorąc pod uwagę preferencje sensoryczne, ludzi można podzielić na:
· wzrokowców- którzy najszybciej zapamiętują to co widzą,
· słuchowców- którzy uczą się słuchając,
· kinestetyków- którzy najlepiej przyswajają wiedzę poprzez działanie,
wykonując określone ruchy, tj. pisząc, powtarzając głośno czytany tekst,
czy tylko poruszając ustami.
Nauczyciel nie tylko musi dobrze poznać swoich uczniów, ale także wykształcić
właściwe relacje z nimi. Aby takie relacje nawiązać, uczeń musi być
gotowy do ich podjęcia. Podstawy takich relacji, młody człowiek nabywa w
przedszkolu, gdzie musi opanować wiele dziedzin funkcjonowania. Jedną z nich
jest umiejętność zatroszczenia się o własne potrzeby fizjologiczne, oraz
panowania nad własnymi popędami i uczuciami. Dziecko musi umieć zapanować
nad sobą, tolerować rozczarowania i niepowodzenia. Musi też brać pod uwagę
innych ludzi, łagodzić gniew wobec nich i powstrzymywać go na tyle, by ich
chronić i zachować z nimi relacje.
Powinno także czerpać przyjemność z działań związanych z wysiłkiem,
opanowaniem pewnych umiejętności ukierunkowanych na określony wynik. Umiejętność
tworzenia relacji związanych ze wspólnym spędzaniem czasu i wspólnym działaniem.
Do tego dzieci dochodzą powoli.
Złe relacje między nauczycielem a uczniem wytwarzają się wtedy, gdy dziecko
ma złe oczekiwania wobec szkoły. Wówczas:
· dzieci w wieku szkolnym mogą spostrzegać nauczyciela jako kogoś,
kto zastępuje im matkę lub członka rodziny. Oczekiwania dzieci są tu niewłaściwe
i wtedy chcą zawsze siedzieć blisko pani, trzymać ją za rękę. Trzeba
tutaj nadmienić, że nawet bardzo miły, ,,matkujący” nauczyciel jest słabym
zastępcą matki,
· wzajemne relacje wyglądają jak ,,walka”, kto nad kim będzie
sprawował kontrolę,
· nauczyciel nie może przypisywać sobie osiągnięć ucznia wynikających
ze wspólnej pracy, bowiem wtedy te relacje ulegają wypaczeniu i ostatecznie
osłabiają możliwości ucznia w dążeniu do uczenia się dla siebie.
Dobre relacje nauczyciel-uczeń to:
· relacje oparte na wspólnym działaniu,
· relacje partnerskie czyli takie, które patrzą w tym samym kierunku,
a nie na siebie nawzajem. Wspólnym celem jest na przykład sytuacja, w której
nauczyciel pomaga dziecku w nauce czytania, wtedy kiedy dziecko pragnie nauczyć
się czytać,
· nauka z nauczycielem może dawać głęboką satysfakcję, ale także
znudzenie.
W procesie uczenia się, jego jakość zależy od jakości relacji między
nauczycielem i uczniem. Gdy są one właściwe, wtedy dopiero można mówić o
wspomnianym wcześniej procesie motywacji. O naszym postępowaniu decyduje w dużym
stopniu to, jak i co o sobie myślimy, czy jesteśmy z siebie zadowoleni, czy
mamy poczucie własnej ważności. Jeśli częściej mówimy uczniom , czego
nie potrafią zrobić, wskazujemy na braki, oceniamy za niewiedzę, to wcale
nie motywujemy ich do pracy, lecz utwierdzamy w przekonaniu, że są niezdolni.
Badania wykazują, że to, czego oczekujemy od ludzi, w zasadniczy sposób wpływa
na to, jakimi ich widzimy i co oni z siebie dają. Nauczyciel, który uważa,
że uczniowie to lenie, którym się nie chce uczyć, oddziałuje na nich
negatywnie.
Dobry nauczyciel nie traci czasu na roztrząsanie niepowodzeń uczniów, szuka
natomiast i wskazuje, co w nich jest dobrego, jakie czynią postępy, czym zachęca
ich do lepszej pracy.
W tomiku pt.,, Śpiew ptaka” Anthony’ego De Mello, możemy znaleźć
piękną przypowieść zatytułowaną ,,Orzeł królewski”.Zawiera ona
tyle mądrości, że pozwolę sobie na koniec, przytoczyć ją w całości.
Pewien człowiek znalazł jajo orła,
Zabrał je i włożył do gniazda kurzego w zagrodzie.
Orzełek wylągł się ze stadem kurcząt
I wyrósł wraz z nimi.
Orzeł przez całe życie
Zachowywał się jak kury z podwórka,
Myśląc, że jest podwórkowym kogutem.
Drapał w ziemi szukając glist i robaków,
Piał i gdakał. Potrafił nawet
Trzepotać skrzydłami
i fruwać kilka metrów w powietrzu.
No bo przecież, czy nie tak właśnie fruwają koguty?
Minęły lata i orzeł się zestarzał.
Pewnego dnia zauważył wysoko nad sobą,
na czystym niebie wspaniałego ptaka.
Płynął elegancko i majestatycznie
wśród prądów powietrza,
ledwo poruszając potężnymi, złocistymi skrzydłami.
Stary orzeł patrzył w górę oszołomiony.
-Co to jest?-
zapytał kurę stojącą obok.
-To jest orzeł, król ptaków-
odrzekła kura.
Ale nie myśl o tym.
Ty i ja jesteśmy inni niż on.
Tak więc orzeł więcej o tym nie myślał.
I umarł wierząc,
Że jest kogutem w zagrodzie.
Każdy nauczyciel powinien zatem wydobywać z uczniów to, co jest w nich
najcenniejsze, kierować ich uwagę na to co w nich najlepsze, wskazywać z
czego mogą korzystać, aby szeroko rozwinąć własne skrzydła. Nauczyciel
nie powinien dopuścić do tego, aby opisywany orzeł zestarzał się w
przekonaniu, że jest tylko ,,kogutem w zagrodzie”.
Opracowała: Beata Tomkalska.
|