Wystawa biblioteczna – dialog z czytelnikiem
Formy wizualne należą do pożytecznych i sprawdzonych środków upowszechniania książki i czytelnictwa. Trudno dziś znaleźć bibliotekę, w której nie prowadzi się działalności wystawienniczej. Dominujące miejsce zajmują wystawy i wystawki, Każda z nich ma inną częstotliwość, zakres oraz różną specyfikę organizacyjną. Organizowane świadomie pośredniczą między czytelnikiem, książką a bibliotekarzem. Nie mogą być martwymi ekspozycjami, których nie można dotknąć.
Wystawa biblioteczna spełnia funkcję popularyzatorską i wychowawczą. W szkole podstawowej wpływa na wybory czytelnicze, zwłaszcza dzieci młodszych. Wystawione na widok publiczny książki, rysunki, napisy, fotografie, czasem czasopisma, informują oraz reklamują zbiory biblioteczne.
Część wystawy bibliotecznych może być uzupełniona o prace plastyczne dzieci. Bibliotekarz powinien nawiązać współpracę
z nauczycielami nauczania początkowego, a przede wszystkim z nauczycielem plastyki. W moim przypadku współpraca przebiega wzorcowo, nauczyciel plastyki wpisuje część wystaw w swój plan pracy a bibliotekarz ma pewność, że wystawa spełnia również walory artystyczne.
Ekspozycje muszą wskazywać na treści, być przewodnikiem i kluczem w poznawaniu świata – w przypadku wystaw tematycznych i zagadnieniowych. Biblioteki szkolne najczęściej organizują wystawy autorskie, Na nich to eksponuje się:
- utwory pisarza
- recenzje i opracowania
- fotokopie rękopisów
- cytaty z dzieł
- fotografie
- albumy
- bibliografie
- krótką notkę biograficzną
- wspomnienia ludzi, którzy go znali
- ważne daty z jego życia
Wystawa tematyczna wymaga starannego doboru materiału i elementów graficznych oraz takiego ustawienia całości, aby przyciągała estetyczną oprawą i przemawiała do przyszłego czytelnika przejrzystością układu. Niezbędne jest więc wcześniejsze opracowanie scenariusza prezentacji.
Wystawa biblioteczna może stanowić ważny element przy analizie czytelnictwa, dać orientację na ile dana wystawa spełnia zamierzony cel. Wystarczy na czas trwania wystawy odnotować każde zapytanie o książkę, autora lub problem, Jest to najprostsza forma uzyskiwania informacji o stopniu oddziaływania wystawy na aktywność czytelniczą.
Za pośrednictwem wystawy bibliotekarz ma też okazję do proponowania czytelnikowi podobnych pozycji, wykraczających poza prezentowane książki.
Systematyczna praca wystawiennicza ma także praktyczne zalety przy planowaniu profilu księgozbioru. Często od zwiedzających bibliotekarz „dowiaduje” się o brakach w księgozbiorze. Może mu to sugerować bardziej racjonalne zakupy, co przy obecnych ograniczeniach finansowych nie jest bez znaczenia.
"Zabawy ze słowem"
-
W tutułach książek pojawiły się błędy. Pomóż je znaleźć. Prawidłową odpowiedź wpisz w miejsce kropek.
- "Słoń Trabaliński"
- "Plastusiowy ręczniczek"
- " Zaczarowana chałupa"
- " Kubuś Uszatek"
- " Szewczyk Dratewczyk"
- "Wróbelek Kartofelek"
-
Dokończ wiersz:
"Na Wyspach Bergamutach,
podobno......................
Jest kura Samograjka,
znosząca..................."
-
Jak nazywa się charakteryzowany bohater
- "Zamiast grzebienia używam wykałaczki, uwielbiam stare tasiemki a czasem połykam
2 grosze , ale potem je oddaję "
Nazywam się...
- "Na początku byłam ziarnem jęczmienia. Później sypiałam w kielichu czerwonego
kwiata .Pan Andersen uważa, że jestem najpiękniejszą kruszynką na świecie"
Nazywam się...
- Kto to mówi ?
"Zdolna jestem niesłychanie,
Najpiękniejsze mam ubranie.
Moja buzia tryska zdrowiem,
Jak coś powiem, to już powiem."
- Kto to mówi ?
"Proszę pana, proszę pana,
Zaszła u mnie wielka zmiana :
Moja starsza siostra Bronka
Zamieniła się w skowronka ."
- Jakie zwierzęta z ZOO Jan Brzechwa opisał w swoich krótkich wierszykach.
Wymień przynajmniej, cztery.
- Jakie jest ulubione zajęcie lenia T
- Co i gdzie "brzmi w trzcinie" w wierszu J. Brzechwy ?
- Czym według zwierząt miała przyjechać wiosna z wiersza JT. Brzechwy ?
Wymień przynajmniej cztery.
- Jakie warzywa nie znajdowały się na straganie . Pokreśl je .
kapusta, szczypiorek, pietruszka, rzodkiewka, por, groch, arbuz, seler,
brukselka, sałata, brokuł, kukurydza, kalarepka, burak
- Jakie środowiska badał pan Soczewka ?
opracowała
Irena Wiecheć
bibliotekarz
REGULAMIN KONKURSU
"Mistrz glośnego czytania"
Szkolny konkurs pięknego czytania dla klas trzecich.
Cel konkursu
• kształcenie umiejętności pięknego czytania i rozumienia tekstu
• rozwijanie i utrwalanie potrzeb i nawyków czytelniczych uczniów
I etap
Uczniowie klas trzecich są oceniani przez nauczyciela, który wybiera trzech
najlepiej czytających do etapu szkolnego.
II etap
-
W konkursie biorą udział trójki uczniów z klas trzecich, wyłonionych
podczas pięknego czytania tekstów w klasach.
-
Każda trójka gromadzi punkty dla swojej klasy.
-
Punktowana jest:
a) wyrazistość czytania (0-6 pkt)
b) płynność (0-6 pkt)
c) intonacja (0-6pkt)
d) bezbłędność (0-6pkt)
Każdy uczeń może otrzymać maksymalnie 24 punkty.
-
Wygrywa drużyna, która uzyska największą ilość punktów.
-
Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwa nauczyciel- bibliotekarz
oraz 2 osobowa komisja
-
Uczniowie czytają teksty ze znanych lektur, po wcześniejszym wylosowaniu
strony czytanego fragmentu.
Proponowane lektury:
A.A Milne: "Kubuś Puchatek"
M. Kownacka: "Kajtkowe przygody" -
M. Konopnicka: "Co słonko widziało"
-
Komisja ocenia czytanie uczestników konkursu, przyznając punkty
wg. ustalonych kryteriów i sumuje je.
Przewodniczący ogłasza ostateczny wynik.
Zgłoszenia trójek reprezentujących klasę przyjmowane są w bibliotece
do 28.01.05r.
II etap konkursu odbędzie się 16.02.05r w szkolnej bibliotece.
Aneks do kryteriów oceniania
wyrazistość - czytanie dobitne, sugestywne, pełne ekspresji
płynność - czytanie swobodne, pozbawione potknięć i przerw
intonacja - czytanie oddające uczucia, oceny i nastawienie czytającego,
kontrastowanie zdań pytających i oznajmujących
bezbłędność — czytanie zgodne z wymogami zasad interpunkcji
Serdecznie zapraszam uczniów i nauczycieli.
organizator konkursu
bibliotekarz
Irena Wiecheć
UWAGA ! ! ! KONKURS ! ! !
KONKURS WIEDZY EKOLOGICZNEJ
DLA UCZNIÓW KLAS VI
Odpowiedzi napisz na kartce i oddaj do biblioteki do 10 grudnia.
Wśród zwycięzców rozlosowane zostaną nagrody książkowe.
-
Co to jest symbioza ?
-
Rosiczka. to owad, grzyb, czy roślina .?
-
Co to jest utylizacja odpadów ?
-
Ile pokarmu zjada sikorka ?
-
Jednostką miary siły głosu jest ...
-
Wymień niekonwencjonalne źródła energii elektrycznej.
-
Co to jest fauna i flora ?
-
Jak nazywamy substancje chwastobójcze o silnych właściwościach toksycznych ?
-
Podaj nazwę najstarszej polskiej organizacji dbającej o
środowisko naturalne.
-
Co to jest ozon ?
-
Jaką, nazwę nosi nauka o ochronie przyrody ?
-
Wymień najmniejszy park narodowy w Polsce.
-
Co to jest Czerwona Księga ?
-
Jaki ptak nie opiekuje się swoimi pisklętami ?
-
Jak nazywał się wymarły przodek bydła domowego, na
którego polował król Władysław Jagiełło ? '-
-
Wymień 5 gatunków drzew iglastych.
-
Podaj nazwę najstarszego dębu w Polsce.
-
Podaj definicję puszczy.
-
Co to jest dzikie składowisko odpadów ?
-
Jak nazywamy zanieczyszczenie powietrza powstające
połączenia dymu i mgły ?
bibliotekarz
Irena Wiecheć
KONKURS CZYTELNICZY
Kolory, liczby, imiona.
-
UZUPEŁNIJ TYTUŁY KSIĄŻEK KOLORAMI:
- Hanna Ożogowska "TAJEMNICA.... PIECZĘCI"
- Adam Bahdaj "UWAGA .....PARASOL "
- Seweryna Szmaglewska ".....STOPY "
- Jan Szczepański ".....WAMPUMY GŁOSZĄ WOJNĘ "
- Sat - Okh ".....MUSTANG "
- Antonina Domańska "HISTORIA .....CIŻEMKI"
- Karol May ".....MATUZALEM"
- Mirosław Malcharek "SZERYF Z .....WZGÓRZA"
- Lucy M. Montgomery ".....ZAMEK"
- Wanda Osuchowska - Orłowska "MAMA W..... KAPELUSZU"
- Hanna Ożogowska ".....KUŁA"
- Alfred Szklarski "PRZYGODY TOMKA NA..... LĄDZIE "
-
UZUPEŁNIJ TYTUŁY KSIĄŻEK LICZBAMI:
-
Kazimierz Koźniewski " TYDZIEŃ & ....POTĘGI"
- Juliusz Verne "....MIL PODMORSKIEJ ŻEGLUGI"
- Małgorzata Musierowicz ".....KLEPKA"
- Edmund Niziurski "......KLEPKA"
- Hanna Ożogowska "DZIEWCZYNA I CHŁOPAK CZYLI HECA NA..... FAJEREK"
- Kornel Makuszyński „ SZATAN Z ...... KLASY"
- Maria Kann "GÓRA.... WIATRÓW"
- Joanna Chmielewska ".....SUKCESU"
- Jan Tetter "SKARB.... ZŁODZIEI"
- Maria Krüger "UCHO, DYNIA..."..
- Janusz Korczak "KRÓL MACIUŚ ....."
- Adam Bahdaj "PODRÓŻ ZA.....UŚMIECH"
- Adam Bahdaj "DO PRZERWY ......"
-
UZUPEŁNIJ TYTUŁY KSIĄŻEK IMIONAMI:
- Lucy M.Montgomery ".......Z ZIELONEGO WZGÓRZA"
- Alfred Szklarski "........NA WOJENNEJ ŚCIEŻCE "
- Adam Bahdaj "STAWIAM NA ......BANANA "
- Ewa Nowacka ".......CONTRA......."
- Edmund Niziurski "NIEWIARYGODNE PRZYGODY...... PIEGUSA"
- Elżbieta Jackiewiczowa "POKOLENIE......"
- Astrid Lindgren "......I WŁÓCZĘGA "
- Klara Janmkowa "NIEZWYKŁE PRZYGODY..... FASOLKI"
- Kystyna Siesicka "MOJA DROGA....."
- Astrid Lindgren ".....POŃCZOSZANKA "
- Edmund Niziurski "SPOSÓB NA....."
- Adam Bahdaj ".....W DŻINSACH "
- Eleonor H. Porter "......DORASTA "
- Cecile Aubry "......I SEBASTIAN"
opracowała: Irena Wiecheć
bibliotekarz
Pytania dla uczestników konkursu mitologicznego
Cz. 19
-
Kto był przyczyną śmierci Eurydyki?
-
Jaki atrybut przynależał do Hadesa?
-
Jego śpiew wzruszył nawet władców państwa zmarłych?
-
Rzeka boleści to....
Rzeka lamentu to.....
Rzeka zapomnienia to....
-
Ile za przewóz trzeba zapłacić Charonowi?
-
Jaka rzeka opływa pałac Hadesa?
-
Jak nazywają się trzy potworne siostry mieszkające w Tartarze?
-
Jak nazywał się stu ręki olbrzym pilnujący wrót
Hadesu?
-
Jakie dziwne postacie przechadzały się w przedsionku
piekielnego państwa?
-
Ile razy opływa Hades największa z rzek- Styks?
-
Ile głów posiadał Cerber?
-
Wymień imiona trzech sędziów w Hadesie.
-
Gdy posłyszą odgłos wojny wydostają się na ziemię by pić
krew zabitych.
-
Dla kogo była przeznaczona Wyspa Błogosławionych?
-
Gdzie odbywały się biesiady dla sprawiedliwych?
-
Dlaczego Eurydyka musiała wrócić do Hadesu?
-
Jak miała na imię żona Hadesa?
-
Pod jaką górą muzy pochowały rozszarpane ciało Orfeusza?
-
Czego nauczył ludzi Aristajos?
-
Do jakiej wyspy dopłynęła głowa Orfeusza?
-
Ofiary składane jakim bogom nie mogły być zjadane?
-
Jakie zwierzęta składano Hadesowi w ofierze?
-
W jakich miejscach składano ofiary Hadesowi?
KONKURS 8 PYTAŃ
- Jaki kraj jest ojczyzną J.CH Andersena
- Dlaczego cesarz wygnał prawdziwego słowika ze swego kraju
- Kto powiedział następujące słowa "Podaruję ci cały świat, a na dodatek parę łyżew"
- Z jakiej baśni pochodzi następujący fragment "Łabędź nam
przybył . Jaki śliczny ! Najpiękniejszy, najpiękniejszy ! "
- W jaki sposób Calineczka pozbyła się natrętnego chrabąszcza
- Kto zmienił braci Elizy w łabędzie
- Uzupełnij zdanie "Ona ma tylko dwie .jak to wstrętnie wygląda"
- W jakim naczyniu mieszkała Bzowa Babuleńka
Odpowiedzi na pytania szukaj w baśniach J.CH. Andersena.
Kartki z odpowiedziami składamy w bibliotece do 10.01.03 r.
LITERACKI KONKURS 8 PYTAŃ
-
Z jakiej rośliny musiała tkać Eliza koszule dla swoich braci
zamienionych w dzikie gęsi?
- Ile głów miał zazwyczaj smok ?
- W jaki sposób Królowa sprawdziła, czy dziewczynka, która
zapukała do bram zamku jest prawdziwą księżniczką?
- Wymień nazwiska trzech autorów najbardziej popularnych baśni
dla dzieci.
- Z czego wróżka zrobiła karocę dla Kopciuszka?
- Kim byli czterej muzykanci z Bremy?
- Jakie imiona noszą najwięksi siłacze ze słynnej polskiej baśni?
- Wymień dowolne trzy rekwizyty {przedmioty}o czarodziejskiej
mocy.
Odpowiedzi składamy w bibliotece szkolnej do 31.10.02
Wśród prawidłowych odpowiedzi rozlosowana będzie nagroda książkowa.
Pytania do konkursu można otrzymać u bibliotekarza.
POWODZENIA!!!
opracowała
Irena Wiecheć
bibliotekarz
|