Termin dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów
zaburzeń:
-
DYSLEKSJA - trudności w czytaniu (zaburzenia
zarówno tempa i techniki czytania, jak i stopnia rozumienia treści)
-
DYSORTOGRAFIA - trudności z opanowaniem
poprawnej pisowni (dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo
dobrej znajomości zasad pisownia)
-
DYSGRAFIA - niski poziom graficzny pisma
(brzydkie, koślawe litery, trudności z utrzymaniem się w
linijce, litery w wyrazach nierówne)
-
DYSKALKULIA - problemy w matematyce (niski
poziom rozumowania operacyjnego, kłopoty z pojęciami
abstrakcyjnymi np. pojęciem liczby, wielkości, proporcji).
DIAGNOZA
Diagnozy
dysleksji dokonuje się ja podstawie specjalistycznych badań
psychopedagogicznych, czasem nawet poszerzonych o konsultacje medyczne
(neurolog, foniatra, laryngolog, ortodonta, okulista). Nie jest to
zatem prosta ocena formułowana na podstawie liczby błędów
ortograficznych popełnionych w dyktandzie. Pełne diagnoza obejmuje
próbę wyjaśnienia przyczyn zaburzenia oraz jego patomechanizm.
U podstaw
trudności w uczeniu się dziecka leżą bowiem dysfunkcje wzrokowe i
słuchowe, zakłócenia w prawidłowej pracy mózgu warunkującej
sprawny przebieg procesów analityczno-syntetycznych, zaburzenia
koordynacji wzrokowo-ruchowej, sprawności manualnej, ruchów gałek
ocznych i mięśni aparatu artykulacyjnego oraz integracji wielozmysłowej.
Coraz więcej wyników badań nad zjawiskiem dysleksji wskazuje jakże
na jej językowe uwarunkowania (dzieci dyslektyczne mają słabą świadomość
językową oraz zdolność przetwarzania informacji werbalnych). Nie
bez znaczenia jest tu również dominacja półkul mózgowych, której
zachwiana przewaga, ujawniająca się w postaci lateralizacji
skrzyżowanej bądź nieustalonej, prowadzi do częstego popełniania
błędów przy czytaniu i pisaniu.
Ustalenia
etiologiczne są konieczne z uwagi na przyjęcie właściwego i
efektywnego sposobu pracy z dzieckiem dyslektycznym. Jest to ważne
tym bardziej, że grupa dzieci dyslektycznych nie jest jednorodna.
W procesie
diagnozy uczestniczy psycholog, którego zadaniem jest ocena funkcji,
zaangażowanych w czynność czytania i pisania, a także badanie
poziomu rozwoju intelektualnego i emocjonalno-społecznego dziecka.
Pedagog ocenia poziom umiejętności i osiągnięć szkolnych w
zakresie pisania (kształt, poprawność) oraz czytania (technika,
tempo, poprawność, rozumienie tekstu) i matematyki (podstawowe
operacje na liczbach).
(Urszula Oszwa "W cieniu
szkolnych możłiwości")